2008-at írunk, mely időben nem is
oly távoli, mégis sok minden megváltozott. Eltelt fél évtized, lassan ennyi
ideje a kisvasút sem jár már.
A kisvasút Nyíregyháza életében meghatározó
szerepet töltött be, mondhatni köré épült a város, több mint egy évszázadon
keresztül szerepet játszott az itt élők mindennapjaiban. Hol villamosként
csilingelt át a belvároson, hol a kisvasút gőzsípjának hangjától voltak zajosak
az utcák. Néhány évtizede sajnálatos módon kikerült a város vérkeringéséből a
villamos, s csak mostohagyermekként, a települést elkerülve, hagyományos
keskeny nyomközű vasútvonalként maradt fenn egészen 2009 teléig.
Mostoha története és körülményei
ellenére mindvégig népszerű volt. Miért is? Teszi fel magában a kérdést az
ember. A válasz egyszerű: a hangulata miatt. Ódon személykocsik, lassú
sebesség, széntüzelésű kályhákkal fűtött fapados, mégis melegséget, nyugalmat
árasztó utastér, nyáron nyitott, de árnyékos kocsik. Mindezek a körülmények
vonzóvá tették az itt élők és a turisták számára.
Hétköznapokon többnyire
hivatásforgalmat bonyolítottak, közvetlen összeköttetést biztosítva Balsa,
Dombrád és a megyeszékhely között, hétvégeken pedig aki tehette, családostól, a
kisvasúttal utazott Sóstóra, hogy aktív pihenésben részesüljenek. Emlékszem,
szombatonként több kocsival közlekedtették, de sokszor még az is kevésnek
bizonyult.
A nyitott kocsiban utazni
különleges élmény volt, ahogyan elhagytuk a nagyvasúti kötődést, s rátértünk az
eredeti nyomvonalra, hirtelen csendesebb lett minden, a nyugalomé lett a
főszerep, és a kellemes zakatolásé a több, mint 100 esztendős síneken. Kellemes
volt, ahogyan az emelkedőn felfelé fák fölötti magasságokba értünk, s érdekes
volt letekinteni a hídról, amint alattunk vonatok robognak át, végül előbb az
állatpark látványa tárult szemünk elé, majd a gyönyörűen felújított
állomásépületé, mely Sóstógyógyfürdő hangulatának alapját szinte teljes
mértékben meghatározta az ide látogató számára.
Szívesen utaztam vele akár
munkába járás, akár szórakozás céljából. 2008 nyarán elkéstem munkahelyemről,
ugyanis több, mint fél órás késéssel sikerült elindulni a vasútállomásról,
annyira sokan szálltak fel rá. Nekem szinte a vonat legutolsó nyitott kocsiján
jutott hely, ami fotózáshoz tökéletes. Tele volt a kocsi kisgyermekekkel, akik
talán még soha nem is utaztak vonaton. Újdonság volt számukra és az
arckifejezésükből látszott: hihetetlenül élvezték a vonatozást. Az első
megállóhoz érve (Vásártér) még többen szálltak fel. Hihetetlen zsúfoltság volt.
Sokan adtak hangot annak, hogy ha ennyire kihasznált és népszerű, miért nem
fejlesztik, miért akarják bezárni? Erre a kérdésre a mai napig nincs válasz és
félek, talán már nem is lesz.
Sóstóhoz közeledve a gyermekek
szeme felcsillant az Állatpark kapuja láttán. Megérkezvén az állomáshoz, nem
marad más hátra, mint leszállni, elbúcsúzni a kalauztól, s megvárni, míg a
vonat nélkülünk megy tovább. Munkahelyemre beérve a főnököm
egyből számon kérte: hol voltam, miért késtem? Elmeséltem neki a fenti
történetet a zsúfoltságról, amit nem akart elhinni, egészen addig, míg meg nem
mutattam neki az itt is közölt képeket….
Gyákum Richárd
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése