2013. február 5., kedd

Bvill 812 - az utolsó mohikán


A nyíregyházi villamosüzem egykori zászlóshajója napjainkban a város dísze, az üzem felszámolásának legismertebb túlélője. Közismert, hiszen a városközpontban, a Hősök terén áll, a 20. századot átvészelő három villamos motorkocsi közül egyedüliként felújítva.

Az NyvKv 6. Ugyanakkor épült és ugyanúgy nézett ki mint az NyvKv 7.


A Bvill 812 pályaszámú gép egyedi darab, és minden tekintetben kitűnik a megyeszékhely villamosai közül: nem volt nála hosszabb, szélesebb jármű, ez volt az egyetlen háromtengelyes a kéttengelyesek között - ugyanis pályafutását nem is villamosként kezdte.


A Bvill 812 üzem közben.


Építése 1911-ben kezdődött a Ganz budapesti gyárában, 1912-től NyvKv 7 néven vontatta a kisvasút személyvonatait. Eredetileg benzin-villamos motorkocsi volt, vagyis benzinmotorja villamos erőátvitellel - dinamón és villanymotorokon keresztül - hajtotta a tengelyeket. Gyárilag felszerelték áramszedővel, ezért a Nyíregyháza-Sóstó szakaszon tisztán villamos üzemben is közlekedhetett. A kocsi egyik végében kapott helyet a négyhengeres, hatvan lóerős benzinmotor, itt a terhelés kiegyenlítésére két tengelyt alkalmaztak.

A Bvill 812 üzem közben.


Utastere hét első- és huszonhárom harmadosztályú helyre oszlott, legnagyobb engedélyezett sebessége 35 km/óra volt. A kocsi később dízelmotort kapott, az ötvenes években kétszer is átnevezték (BCmotde 907, azután BCymot 812 lett), végül a kisvasút műhelyében az eredeti elektromos berendezések megtartásával villamossá építették át; ekkor a Cvill 812 nevet kapta. A MÁV-nál 1956-ban megszűnt a harmadik kocsiosztály, ezért újabb, immár végleges pályaszám következett: Bvill 812. A másodosztályúvá minősítés természetesen csak papírmunkával járt, megmaradtak a hosszanti fapadok, a nyitott peronok és a fűtetlen utastér.

1989, SZÁÉV-telep.


A kisvasút belvárosi szakaszának 1969-es felszámolásával megszűnt a villamos, a járműveket selejtezték. A Bvill 812-t már ekkor is megőrzésre szánták; egy személykocsival együtt az épülő Múzeumfalu területén állították le, hogy felújításuk után a skanzen kiállítási darabjai legyenek. Az elképzelés nem valósult meg, a motorkocsi a SZÁÉV telephelyére került, végül 2001-ben hazatért, vagyis a kisvasút kocsiműhelyébe szállították - 1969-ig ez volt a villamosszín. A harminc szabadban töltött év és a daruzások alaposan megviselték a favázas szerkezetet, ezért a kisvasút szakemberei nem is felújították, inkább újjáépítették.

A felújított kocsit kitolják az egykori villamosszínből.


A Bvill 812 2003 júniusa óta díszíti Nyíregyháza belvárosát, és bár jól viselte az elmúlt tíz évet, két új fényszóró és egy áramszedőkötél már jól jönne neki.

A felújított kocsi teherautóra emelése.

A végső helyére érkező Bvill 812.



Hoványi Péter, Molnár Mihály

1 megjegyzés:

  1. Pedro úrtól kapott szolgáltatás és személyes odafigyelés kivételes volt, és meghaladja azt, amit vártunk! A helyi és országos piac ismerete, valamint a legjobb áron való elhivatottsága segített abban, hogy megtaláljuk álmaink otthonát. Első lakásvásárlóként minden új volt számunkra, és a legfontosabb dolog az volt, akiben megbízhatunk. Minden lépésnél ott volt mellettünk. Örülök, hogy az ő szolgáltatásait választottuk, és mindenkinek ajánlom Pedró urat, aki megfizethető hitelkamat mellett vásárol lakást vagy bővíti vállalkozását.”
    Forduljon Pedro hitelügyintézőhöz
    E-mail: pedroloanss@gmail.com

    VálaszTörlés