A nyíregyházi villamosüzem egykori zászlóshajója
napjainkban a város dísze, az üzem felszámolásának legismertebb túlélője.
Közismert, hiszen a városközpontban, a Hősök terén áll, a 20. századot
átvészelő három villamos motorkocsi közül egyedüliként felújítva.
Az NyvKv 6. Ugyanakkor épült és ugyanúgy nézett ki mint az NyvKv 7. |
A Bvill 812 pályaszámú gép egyedi darab, és minden
tekintetben kitűnik a megyeszékhely villamosai közül: nem volt nála hosszabb,
szélesebb jármű, ez volt az egyetlen háromtengelyes a kéttengelyesek között -
ugyanis pályafutását nem is villamosként kezdte.
A Bvill 812 üzem közben. |
Építése 1911-ben kezdődött a Ganz budapesti gyárában,
1912-től NyvKv 7 néven vontatta a kisvasút személyvonatait. Eredetileg
benzin-villamos motorkocsi volt, vagyis benzinmotorja villamos erőátvitellel -
dinamón és villanymotorokon keresztül - hajtotta a tengelyeket. Gyárilag
felszerelték áramszedővel, ezért a Nyíregyháza-Sóstó szakaszon tisztán villamos
üzemben is közlekedhetett. A kocsi egyik végében kapott helyet a négyhengeres,
hatvan lóerős benzinmotor, itt a terhelés kiegyenlítésére két tengelyt
alkalmaztak.
A Bvill 812 üzem közben. |
Utastere hét első- és huszonhárom harmadosztályú
helyre oszlott, legnagyobb engedélyezett sebessége 35 km/óra volt. A kocsi
később dízelmotort kapott, az ötvenes években kétszer is átnevezték (BCmotde
907, azután BCymot 812 lett), végül a kisvasút műhelyében az eredeti elektromos
berendezések megtartásával villamossá építették át; ekkor a Cvill 812 nevet
kapta. A MÁV-nál 1956-ban megszűnt a harmadik kocsiosztály, ezért újabb, immár
végleges pályaszám következett: Bvill 812. A másodosztályúvá minősítés
természetesen csak papírmunkával járt, megmaradtak a hosszanti fapadok, a
nyitott peronok és a fűtetlen utastér.
1989, SZÁÉV-telep. |
A kisvasút belvárosi szakaszának 1969-es
felszámolásával megszűnt a villamos, a járműveket selejtezték. A Bvill 812-t már
ekkor is megőrzésre szánták; egy személykocsival együtt az épülő Múzeumfalu
területén állították le, hogy felújításuk után a skanzen kiállítási darabjai
legyenek. Az elképzelés nem valósult meg, a motorkocsi a SZÁÉV telephelyére
került, végül 2001-ben hazatért, vagyis a kisvasút kocsiműhelyébe szállították
- 1969-ig ez volt a villamosszín. A harminc szabadban töltött év és a daruzások
alaposan megviselték a favázas szerkezetet, ezért a kisvasút szakemberei nem is
felújították, inkább újjáépítették.
A felújított kocsit kitolják az egykori villamosszínből. |
A Bvill 812 2003 júniusa óta díszíti Nyíregyháza
belvárosát, és bár jól viselte az elmúlt tíz évet, két új fényszóró és egy
áramszedőkötél már jól jönne neki.
A felújított kocsi teherautóra emelése. |
A végső helyére érkező Bvill 812. |
Hoványi Péter, Molnár
Mihály
Pedro úrtól kapott szolgáltatás és személyes odafigyelés kivételes volt, és meghaladja azt, amit vártunk! A helyi és országos piac ismerete, valamint a legjobb áron való elhivatottsága segített abban, hogy megtaláljuk álmaink otthonát. Első lakásvásárlóként minden új volt számunkra, és a legfontosabb dolog az volt, akiben megbízhatunk. Minden lépésnél ott volt mellettünk. Örülök, hogy az ő szolgáltatásait választottuk, és mindenkinek ajánlom Pedró urat, aki megfizethető hitelkamat mellett vásárol lakást vagy bővíti vállalkozását.”
VálaszTörlésForduljon Pedro hitelügyintézőhöz
E-mail: pedroloanss@gmail.com